Η παιδαγωγική αξία των μουσείων, ως χώροι μάθησης και ψυχαγωγίας, γίνεται αντιληπτή από τον 18ο αιώνα και την περίοδο του Διαφωτισμού. Σήμερα πια, μπορούμε να μιλάμε για μουσειοπαιδαγωγική και να κατατάσσουμε τα μουσεία στα άτυπα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Οι μουσειακοί χώροι είναι οι φύλακες, που διατηρούν και προωθούν την ιστορία, τον πολιτισμό, τα έθιμα, τις αξίες, τη λαϊκή τέχνη κ.ά. Σε αυτά τα κοινωνικά-πολιτιστικά κέντρα εκθέτονται θησαυροί, όπως πίνακες, γλυπτά, σχέδια, φωτογραφίες, διακοσμητικά, που προσφέρουν στον επισκέπτη τη δυνατότητα να γνωρίσει ιστορικά και καλλιτεχνικά στοιχεία, ενισχύοντας τη διαδικασία εκπαίδευσης και διαφώτισης του.
Τα αρχαιολογικά μουσεία είναι οι φρουροί μιας σημαντικής πολιτιστικής κληρονομιάς και οι αρχαιολογικοί χώροι, οι φάροι, που μεταλαμπαδεύουν το φως στο νέο ταξιδιώτη, ο οποίος θέλει να ανακαλύψει, τι συνέβαινε εδώ πριν την άφιξή του.
Στα μουσεία τέχνης προβάλλονται συλλογές και έργα διάσημων ή μη καλλιτεχνών, αντιπροσώπων διαφόρων ρευμάτων και σχολών, που χαρακτηρίζουν μια ιστορική περίοδο. Έτσι, μας ταξιδεύουν στο παρελθόν, για να μας συστήσουν αξιόλογες προσωπικότητες και πέρα από τα εθνικά μας σύνορα, να μας φανερώσουν την εξέλιξη του ανθρώπου και του κόσμου.
Τα μουσεία πέρα από τις πλούσιες ευκαιρίες που προσφέρουν για πολυτροπική μάθηση, διεγείρουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία, που αποτελούν πολύ σημαντικές πτυχές στην ανάπτυξη της προσωπικότητας της νέας γενιάς. Ακόμα βοηθούν στο σχηματισμό αισθητικής, αντίληψης, κριτικής σκέψης, μνήμης και εν τέλει αυτογνωσίας και αυτό-ανάπτυξης.
Πολλές έρευνες και επιφανείς παιδαγωγοί, όπως ο John Dewey, αναγνωρίζουν την εκπαιδευτική δύναμη της τέχνης και είναι γεγονός, πως οι μουσειακοί χώροι έχουν σημαντική και καθοριστική επίδραση στην ενεργοποίηση και την πρόοδο της εκπαίδευσης, διευρύνοντας τις γνώσεις και τις δεξιότητες των παιδιών με τον πιο ευχάριστο κι ανώδυνο τρόπο.
Τα μουσεία στην Ελλάδα είναι τόσα πολλά, ας ξεκινήσουμε να τα ανακαλύπτουμε. Μερικές επιλογές είναι: αρχαιολογικά μουσεία, λαογραφικά, βυζαντινά, θρησκευτικά, μουσεία τέχνης, ιστορικά, τεχνολογίας, φυσικής ιστορίας, πολεμικά, νομισματικά, ναυτικά, καθώς και πολλά θεματικά μουσεία.
Τα παρακάτω link παρέχουν σχετικές πληροφορίες:
https://museumfinder.gr/
http://odysseus.culture.gr/h/1/gh12.jsp
Βιβλιογραφία
Νικονάνου, Ν. (2013). Μουσειοπαιδαγωγική. Αθήνα: Πατάκη
Dewey, J. (1934). Art as Experience. New York: Capricorn Books.